چطور باتری یو پی اس را بصورت ایمن در انبار نگهداری کنیم؟

چطور باتری های یو پی اس را در انبار نگهداری کنیم؟

راهنمای مطالعه

نگهداری طولانی مدت باتری های یو پی اس از مواردی است که باعث فرسوده شدن باتری می شود. در طول دوره های طولانی بیکاری باتری، سلول های باتری در معرض تخلیه خود بخودی و تجزیه قرار می گیرند. اطمینان از نگهداری اصولی باتری های یو پی اس به منظور افزایش عمر آن برای تولید کنندگان و فروشندگان باتری بسیار مهم است و نگهداری صحیح باتری قبل از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی از جمله نکاتی است که فروشندگان معتبر باتری یو پی اس را از سایرین جدا می کند. 

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد اصول نگهداری باتری یو پی اس در انبار عنوان کنیم تا فروشندگان باتری یو پی اس و همچنین افراد و سازمان هایی که مشتری عمده باتری یو پی اس از یو پی اس کاران هستند و یا همکاران خودمان در پخش و توزیع باتری در شهرستانها با نکاتی که باید برای نگهداری صحیح باتری های یو پی اس قبل از فروش به مشتری رعایت کنند بیشتر آگاه شوند. 

انبار کردن انواع باتری یو پی اس

باتری یو پی اس که عمدتا در ایران از نوع باتری VRLA (Valve Regulated Lead Acid) برای انواع سیستم های برق اضطراری یو پی اس استفاده می شود، نگهداری و جابجایی نسبتاً آسانی دارند اما برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و اطمینان از طول عمر حداکثری باتری ها نیاز است که فروشندگان در زمان نگهداری باتری ها در انبار نکاتی را رعایت کنند تا در سلامت کامل به دست مشتری رسیده و در طول نگهداری آنها در انبار از عمر مفید شان کاسته نشود. 

یک باتری یو پی اس سیلد اسید را می توان تا 2 سال بصورت صحیح در انبار نگهداری کرد. در طی این دوره، بررسی ولتاژ و شارژ باتری  و جلوگیری از کاهش شارژ باتری به 70 درصد ضروری است. شارژ کم احتمال سولفاته شدن باتری را افزایش می دهد.

یکی از نکات ضروری در زمان انبار کردن باتری های یو پی اس توجه به جلوگیری از ضربه فیزیکی به قاب باتری است زیرا آسیب به قاب پلاستیکی باتری که از جنس پلاستیک ABS هستند می تواند منجر به نشت الکترولیت گردد. همینطور انبار کردن باتری ها در دماهای خیلی پایین یا دماهای خیلی بالا تاثیر قابل توجهی بر عملکرد باتری گذاشته و عمر باتری را به شدت کاهش خواهد داد. 

 

از آنجایی که الکترولیت موجود در باتری در ژل یا AGM (جذب شیشه ای متحرک) تثبیت می شود، باتری های VRLA به عنوان “خشک” یا “آب بندی شده” در نظر گرفته می شوند و می توان آنها را به عنوان کالاهای غیرخطرناک حمل و نقل کرد.

توصیه‌های ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت باتری‌های VRLA بین سازنده‌ها و فناوری‌های باتری VRLA کمی متفاوت است. بررسی میزان خود تخلیه باتری و زمان ذخیره سازی پیشنهادی باتری بسیار مهم است. باتری هایی که برای مدت زمان زیادی باقی می مانند، بیش از حد از میزان تخلیه خود تخلیه می شوند و به طور بالقوه به باتری آسیب می رسانند.

در این وبلاگ کارشناسان باتری صنعتی والن به توصیه های مهم برای نگهداری باتری های AGM و Gel VRLA نگاهی می اندازند

تاثیر دمای انبار بر روی باتری

دمای محل انبار تا حد زیادی بر کیفیت و عمر باتری های یو پی اس تأثیر می گذارد. بهترین دما برای نگهداری باتری 15 درجه سانتیگراد است. دمای مجاز از -40 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد متغیر است. جدول زیر میزان تخلیه باتری خودبخودی باتری را در دماهای مختلف بعد از 6 ماه نگهداری در انبار نشان می دهد:

دمای محل نگهداری باتری درصد از حالت فول شارژ 
0°C97%
25°C90%
40°C62%
60°C38%
باتری یو پی اس در انبار

نکته های عمومی در مورد نگهداری باتری های یو پی اس در انبار

  • باتری های یو پی اس را در فضای باز و زیر نور خورشید قرار نداده و آنها را در داخل انبار یا سوله و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
  • باتری ها را در دمای بیش از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نکنید. دمای نگهداری توصیه شده  برای انواع باتری یو پی اس تا 25 درجه سانتیگراد یا کمتر است.
  • پالت های باتری را روی هم قرار نداده و اجازه ندهید و کالاهای دیگری را در بالای پالت باتری ها قرار ندهید، زیرا ممکن است در اثر نشتی و یا فشار از بالا باتری ها آسیب ببینند.
  • باتری ها را در جایی که احتمال افتادن اجسام فلزی روی باتری ها از بالا وجود دارد، قرار ندهید. 
  • باتری ها را مستقیماً روی یک کف بتنی قرار نداده و آنها را روی یک ماده عایق حرارتی مانند یک پالت چوبی یا موارد مشابه نگهداری کنید. 
  • هنگام خارج کردن باتری ها از انبار، به تاریخ تولید و تاریخ شارژ آنها دقت کنید این کار باعث کم شدن نیاز به شارژ باتری ها در انبار می شود، پس از خارج کردن باتری از انبار، همیشه توصیه می شود قبل از نصب در انواع سیستم برق اضطراری و یو پی اس، آنها را دوباره شارژ کنید. 
  • به طور منظم باتری ها را بر اساس جدول پیشنهادی تولید کننده شارژ کنید و تمام این اطلاعات را در جدول زمان بندی شارژ هر پالت نگهداری کنید. 
باتری یو پی اس را در دمای بالا نگهداری نکنید

نگهداری کوتاه مدت باتری یو پی اس

  • نگهداری باتری یو پی اس بیش از زمان ذخیره سازی توصیه شده، بصورت بدون شارژ می تواند منجر به از دست دادن ظرفیت، کوتاه شدن سلول و از بین رفتن عمر مفید باتری می گردد. همچنین می تواند ضمانت باتری را باطل کند.

    اگر باتری ها نیاز به نگهداری بیش از شش ماه با دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد داشته باشند، ممکن است باتری ها نیاز به شارژ مجدد داشته باشند.

  • همانطور که قبلاً در این مقاله ذکر شد، دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت برای باتری‌های نوع AGM و باتری های ژل اسید در رابطه با زمان‌های ذخیره‌سازی توصیه شده در دماهای خاص کمی متفاوت است.

  • توصیه می‌کنیم سوابق دقیقی از زمان ورود باتری ها به انبار و جابجایی آنها بصورت مکتوب داشته باشید.

نگهداری از باتری AGM

  • در صورتیکه قرار است باتری های AGM به مدت 6 ماه یا کمتر در دمای 20 درجه سانتیگراد، نگهداری شوند، در این زمان نیازی به انجام هیچ کاری نیست.
  • در صورتیکه نیاز دارید باتری های AGM را برای بیش از 6 ماه، در دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد نگهداری کنید، و یا نصب کردن باتری ها بیش از زمان مورد انتظار به تعویق می افتد، ممکن است باتری ها نیاز به شارژ مجدد داشته باشند. 
  • اگر دمای انبار 20 درجه سانتیگراد یا کمتر باشد، باتری های AGM باید حداقل هر 6 ماه یکبار در زمان نگهداری شارژ شوند.
  • در زمانی که دمای انبار بیشتر از 20 درجه سانتیگراد است، به ازای افزایش هر 8 درجه سانتیگراد، زمان استراحت بین شارژ برای باتری ها به نصف کاهش می یابد. بنابراین در دمای 28 درجه سانتیگراد حداکثر زمان نگهداری 3 ماه است. در دمای 25 درجه سانتیگراد، حداکثر زمان نگهداری 4 تا 5 ماه خواهد بود.

نگهداری از باتری ژل

  • در صورتیکه قرار است باتری‌های ژل اسید به مدت 9 ماه در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد در انبار نگهداری شوند، در این فاصله زمانی نیازی به انجام هیچ کاری نیست.
  • در صورتیکه نیاز دارید باتری ژل را برای بیش از 9 ماه، در دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد نگهداری کنید، و یا نصب کردن باتری ها بیش از زمان مورد انتظار به تعویق می افتد، ممکن است باتری ها نیاز به شارژ مجدد داشته باشند. 
  • اگر دمای انبار 20 درجه سانتیگراد یا کمتر باشد، باتری های ژل اسید باید حداقل هر 9 ماه یکبار در زمان نگهداری در انبار شارژ شوند.
  • در زمانی که دمای انبار بیشتر از 20 درجه سانتیگراد است، به ازای افزایش هر 8 درجه سانتیگراد، زمان استراحت بین شارژ برای باتری ها به نصف کاهش می یابد. بنابراین در دمای 28 درجه سانتیگراد حداکثر زمان نگهداری 4.5 ماه است. در دمای 25 درجه سانتیگراد، حداکثر زمان نگهداری 5 تا 6 ماه خواهد بود.

نگهداری از باتری یو پی اس در انبار بعد از استفاده

در صورتیکه نیاز بود تا باتری های یو پی اس بعد از استفاده دوباره بصورت موقت در انبار نگهداری شوند، موارد عمومی گفته شده جهت نگهداری باتری در انبار را رعایت کرده و همچنین توصیه می شود؛

  • باتری ها را بصورت کامل شارژ کنید.
  • هر چیزی را که به باتری ها متصل بوده است مثل کابل های رابط باتری را از آنها جدا کنید. 
  • از دشارژ عمیق باتری ها جلوگیری کنید
  • سر باتری ها برای جلوگیری از اتصال کوتاه اطمینان با بست سر باتری بپوشانید. 
  • قبل از انبار کردن مطمئن شوید که باتری ها کاملاً شارژ شده اند. 
  • اطمینان حاصل کنید که تاریخ آخرین بار شارژ و تاریخ مورد نیاز برای شارژ مجدد، ثبت شده است. 

استفاده مجدد از باتری یو پی اس بعد از نگهداری در انبار

انبار کردن باتری یو پی اس استفاده شده

راه های زیادی برای راه اندازی مجدد باتری سرب اسیدی یو پی اس وجود دارد. دو روش متداول عبارتند از: شارژ کردن و یکسان کردن شارژ. با شارژ کامل باتری یو پی اس و خارج کردن آن از شارژر به مدت 24 تا 48 ساعت و سپس شارژ مجدد، می توان شارژ کامل را انجام داد. این فرآیند باید چندین بار تکرار شود تا ظرفیت تخلیه و شارژ مجدد باتری دوباره به حالت اول باز گردد. 

راه دیگر برای تامین انرژی باتری سرب اسیدی، انجام شارژ یکسان کننده است. یکسان کردن شارژ را می توان به عنوان شارژ بیش از حد اجباری نیز در نظر گرفت، که باتری را برای یک یا دو ساعت پس از رسیدن به وضعیت شارژ کامل در حالت شارژ نگه می دارد. این فرآیند سولفاته باتری را که در شرایط شارژ کم در انبار و در حالت بیکار بودن باتری بوجود آمده است از بین خواهد برد. 

نتیجه گیری

نگهداری طولانی مدت از باتری یو پی اس می تواند یکی از دقدقه های اصلی فروشندگان باتری و همچنین خریداران باشد بدلیل اینکه نگهداری غیر صحیح از باتری می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی عمر مفید باتری در زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد داشته باشد و موجب کوتاه شدن عمر باتری و ضرر به مصرف کننده نهایی گردد. 

در این میان یو پی اس کاران با سالها تجربه و کادر مجرب در زمینه فروش یو پی اس و باتری تمام تلاش خود را برای حفظ کیفیت محصولات و همچنین پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب به مشتریان و سازمان ها، و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به کار بسته است. 

 

در صورتیکه سوال تخصصی تری در مورد خرید عمده انواع باتری یو پی اس دارید با کارشناسان یو پی اس کاران تماس بگیرید. 

یو پی اس کاران

یو پی اس کاران

فروشگاه تخصصی یو پی اس UPS و باتری یو پی اس

مشاور شما در خرید انواع یو پی اس
از جدیدترین محصولات و مطالب تخصصی در حوزه برق و تکنولوژی روز مطلع شوید

کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغ یو پی اس کاران